Aller au contenu principal

Reproduction du programme MamaToto en Tanzanie rurale ((ISMEA)

Ce projet s'attaquera à la mortalité élevée chez les mères et les nouveau-nés en Tanzanie, en adaptant et en mettant en oeuvre une stratégie d'intervention à l'égard de la santé des mères et des nouveau-nés qui suit le processus MamaToto.

Soins de santé en Tanzanie rurale
Les indicateurs de santé maternelle et infantile des régions rurales de Geita et de Mwanza sont parmi les pires au pays. Les établissements de santé locaux manquent de ressources et leur capacité de gestion est limitée. Même si la politique nationale prévoit un programme de travailleurs en santé communautaire, la réalité est qu'il y a des lacunes dans la coordination et la mise en oeuvre des services de santé communautaire à l'échelle locale.

La formation et la supervision des travailleurs en santé communautaire sont limitées. Le nouvel engagement du gouvernement de la Tanzanie visant à améliorer le bien-être des mères et des enfants a besoin de données probantes appuyant la création de systèmes de santé plus solides par la voie d'interventions communautaires.

Approche MamaToto
Ce projet s'appuie sur le processus peu coûteux appelé « MamaToto » (maman-bébé), qui a été mis en oeuvre en Ouganda et qui a permis de réaliser des gains importants sur le plan de la santé maternelle et infantile. Ces gains ont été réalisés grâce à un renforcement des services offerts dans les établissements de santé et au sein des collectivités.

Ce projet évaluera et mettra en oeuvre une version modifiée de l'approche MamaToto en Tanzanie rurale, en harmonie avec l'orientation stratégique actuelle du pays à l'égard des services de santé communautaire. L'équipe du projet mobilisera les responsables de district, renforcera les services des établissements et précisera le rôle des travailleurs en santé communautaire. L'équipe déterminera également si les interventions communautaires peuvent réduire la mortalité maternelle et infantile et la manière de s'y prendre, en appliquant efficacement le programme peu coûteux sous la direction du gouvernement.

Ce projet vise à accroître la portée des programmes nationaux en matière de santé maternelle et infantile, afin d'améliorer les taux de survie des mères et des enfants. En s'appuyant sur ces interventions, l'équipe du projet élaborera une trousse de mise en oeuvre, comprenant notamment des leçons tirées et des outils, pour permettre à d'autres administrations d'entreprendre des initiatives semblables.

Partenaires du projet
Ce projet s'inscrit dans le programme Innovation pour la santé des mères et des enfants d'Afrique. Le programme est une initiative de 36 millions de dollars sur sept ans, financée par Affaires étrangères, Commerce et Développement Canada (le MAECD), le Centre de recherches pour le développement international (CRDI) du Canada et les Instituts de recherche en santé du Canada (IRSC).

No projet
108024
État du projet
Terminé
Date de fin
Durée
54 months
Agent(e) responsable du crdi
Sana Naffa
Financement total
CA$ 929,745.00
Emplacement
Tanzanie
Programmes
Santé mondiale
Innovation pour la santé des mères et des enfants d’Afrique
Pays de l’institution
Tanzania
Chargé(e) de projet
MD Dr. Dismas Matovelo
Institution
Catholic University of Health and Allied Sciences
Pays de l’institution
Canada
Chargé(e) de projet
MD Dr. Jenn Brenner
Institution
The Governors of The University of Calgary

Résultats

Rater training for standardised assessment of objective structured clinical examinations in rural Tanzania

Rater training for standardised assessment of objective structured clinical examinations in rural Tanzania

Article

In this study, six healthcare providers assessed and scored 42 training scenarios. Raters identified average test proficiency 50% of the time. Experts in the field of clinician-based training for frontline staff recommend that all examiners undergo rater training prior to becoming an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) assessor. Helping Babies Breathe, Essential Care for Every Baby and Bleeding after Birth are standardised training programmes in maternal and child health care. Studies examining the reliability of assessments are rare. This study shows that rater training is critical to ensure that the potential of training programmes translates to improved outcomes for mothers and babies.

Auteur ou autrice(s) : Sigalet, Elaine L, Matovelo, Dismas, Brenner, Jennifer L, Boniphace, Maendeleo, Ndaboine, Edgar

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Mama na Mtoto experience : summary

Mama na Mtoto experience : summary

Brief

Mama na Mtoto activities in Tanzania included meetings, equipment provision, facility upgrades, training, mentorship, and technical assistance to improve maternal, child and newborn health (MNCH). Health workers refreshed their basic emergency obstetric and newborn care skills, and received training and mentorship on data use and management. District health managers and facility supervisors participated in leadership training, oversaw facility-based improvements, and action planning initiatives. Carefully selected and integrated district, facility and community-level MNCH activities strengthen capacity and can significantly improve service quality and care-seeking over a short period of time.

Auteur ou autrice(s) : Matovelo, Dismas, Brenner, Jenn, Mercader, Hannah, Shabani, Girles, Khan, Sundus, Kanuti, Victoria

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Simulation-based training and peer-to-peer learning

Simulation-based training and peer-to-peer learning

Brief

The Mama na Mtoto initiative aims to improve maternal, newborn, and child health (MNCH) in Misungwi and Kwimba Districts (Tanzania) through a variety of activities, including development of clinical capacity at health facilities. Using simulation, teams can practice managing emergency cases in a safe and controlled environment with supportive coaching. Simulation events were used to refresh MNCH clinical care skills through 5-day workshops for 200 health workers.

Auteur ou autrice(s) : Matovelo, Dismas, Brenner, Jenn, Khan, Sundus, Mercader, Hannah, Shabani, Girles, Maendeleo, Boniface, Ndaboine, Edgar, Mwaikasu, Lusako, Kabirigi, Julieth

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Mama na Mtoto experience : outcomes and results

Mama na Mtoto experience : outcomes and results

Brief

Project activities supported improvements to district health systems, provided training for health workers in clinical and management skills, and deployed a network of maternal, newborn, and child health (MNCH) community health workers (CHWs) to support mothers, babies, and their families. This brief outlines and reviews research and monitoring conducted throughout the implementation phases of the project.

Auteur ou autrice(s) : Matovelo, Dismas, Brenner, Jenn, Kyabakenga, Jerome, Kyomuhangi, Teddy, Shabani, Girles, Mlila, Anthony, Matutu, Tumsifu, Mwaikambo, Magdalena, Mercader, Hannah, Khan, Sundus

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Maximizing engagement for readiness and impact (MERI) : MERI approach technical review

Maximizing engagement for readiness and impact (MERI) : MERI approach technical review

Brief

System readiness approaches move towards better understanding and managing challenges that governments and development partners face in advance of programme delivery. The Maximizing Engagement for Readiness and Impact (MERI) Approach is the focus of this brief. The term “system readiness” is used in implementation science, rather than “system strengthening.” Readiness theory suggests that motivation factors are critical in implementation. For example, if there are gaps identified in leadership capacity, one would incorporate and emphasize strategies to build leadership skills within implementation activities and to encourage leader buy-in. Because general capacity and motivation are improved, beneficiaries are more ‘ready’ to take on other interventions.

Auteur ou autrice(s) : Matovelo, Dismas, Brenner, Jenn, Kyabakenga, Jerome, Kyomuhangi, teddy, Mercader, Hannah

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Replicating MamaToto in rural Tanzania : final process evaluation report

Replicating MamaToto in rural Tanzania : final process evaluation report

Evaluation

This project tested the replication of a comprehensive, district-wide Maternal, Newborn, and Child Health (MNCH) program. The study’s findings suggest that the tested implementation processes contributed to significant improvements in MNCH in Misungwi and Kwimba districts in Lake Zone, Tanzania. Despite successes, gaps remain around family planning, with some community resistance to changing health behaviours and care seeking. High levels of engagement are critical to project sustainability. “Mama na Mtoto,” addresses MNCH gaps at three levels: (1) district (through health system strengthening activities); (2) health facility (through training and infrastructure); (3) community (by encouraging volunteer community health workers).

Auteur ou autrice(s) : Matovelo, Dismas, Brenner, Jenn, Mercader, Hannah, Shabani, Girles, Kanuti, Victoria

Télécharger le PDF

Langage : Anglais