Aller au contenu principal

Renforcer les capacités des conseils subventionnaires de la recherche scientifique en matière d’égalité des sexes et d’inclusion

L’Initiative des conseils subventionnaires de la recherche scientifique en Afrique subsaharienne (ICSRS) est une initiative intégrant plusieurs bailleurs de fonds qui est soutenue par l’Agence suédoise de coopération internationale au développement, le Department for International Development du Royaume-Uni, le CRDI, la National Research Foundation d’Afrique du Sud, et la Fondation allemande pour la recherche. Depuis sa création en 2015, l’Initiative a permis de renforcer les capacités des conseils subventionnaires de la recherche scientifique dans 15 pays d’Afrique subsaharienne, afin de soutenir la recherche et les politiques fondées sur les preuves qui contribueront au développement économique et social.

Plus particulièrement, l’Initiative renforce la capacité des conseils participants dans la gestion de projets de recherche à concevoir et à surveiller les programmes de recherche, ainsi qu’à formuler et à mettre en œuvre des politiques fondées sur l’utilisation d’indicateurs solides en matière de science, de technologie et d’innovation; à appuyer le transfert de connaissances au secteur privé et à établir des partenariats entre les conseils ainsi qu’avec d’autres intervenants du milieu scientifique. La deuxième phase de l’ICSRS (ICSRS-2), de 2018 à 2023, est davantage axée sur la demande et répond aux priorités définies par les conseils, aussi bien individuellement que collectivement. Elle approfondit les travaux visant les quatre objectifs mentionnés ci-dessus, en plus de promouvoir le thème transversal de l’égalité des sexes et de l’inclusion.

Ce projet aidera les conseils participants à devenir des organisations plus axées sur les sexospécificités et plus inclusives qui soutiendront la recherche et les environnements de recherche, et qui favoriseront des politiques et des pratiques en matière de science, de technologie et d’innovation qui seront sexotransformatrices et inclusives. Il s’agit notamment de cerner les capacités et les besoins des organisations participantes, d’offrir des possibilités d’apprentissage concrètes, et d’élaborer des mécanismes et une base de données probantes pour suivre et évaluer l’impact des initiatives en matière d’égalité des sexes et d’inclusion.

No projet
109468
État du projet
Actif
Durée
30 months
Agent(e) responsable du crdi
Diakalia Sanogo
Financement total
CA$ 1,866,200.00
Emplacement
Botswana
Burkina Faso
Éthiopie
Ghana
Kenya
Malawi
Mozambique
Namibie
Rwanda
Sénégal
Afrique du Sud
Tanzanie
Ouganda
Zambie
Zimbabwe
Programmes
Éducation et sciences
Initiative des conseils subventionnaires de la recherche scientifique en Afrique subsaharienne
Pays de l’institution
South Africa
Chargé(e) de projet
Heidi van Rooyen
Institution
Human Sciences Research Council ZA

Résultats

Strengthening gender and inclusivity in the national system of science, technology, and innovation (STI) : Namibia country profile

Strengthening gender and inclusivity in the national system of science, technology, and innovation (STI) : Namibia country profile

Brief

Strengthening Gender and Inclusivity in Science, Technology and Innovation (STI) highlights the contextual factors driving disparities in STI in Namibia. Women and girls, in particular adolescent girls continue to experience gender-based violence, teenage pregnancy, and restrictive socio-cultural norms limiting full exercise of human and women’s rights. Key gender indicators and contributing factors are provided in Table 1. Namibia has adopted the National Gender Policy (2010-2020), which aims to steer actions toward integrating and mainstreaming gender perspectives in the broader development framework.

Auteur ou autrice(s) : Essop, R., Middleton, L., Lynch, I., Isaacs, N., Fluks, L.

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Strengthening gender and inclusivity in the national system of science, technology, and innovation (STI) : Botswana country profile

Strengthening gender and inclusivity in the national system of science, technology, and innovation (STI) : Botswana country profile

Brief

Strengthening Gender and Inclusivity in Science, Technology and Innovation (STI) highlights factors driving gender and inclusivity disparities in Botswana, along with options and strategies for addressing disparity gaps: social norms and stereotypes; education (primary, secondary and tertiary); the career progression environment; research content and practice; policy; and entrepreneurship and innovation. Gender disparities in Botswana are mainly due to reproductive health, empowerment, culture, and the labour market that hinders women and girls' access to opportunities, resources, and power. The Abolition of the Marital Power Act 2004 provides for equal rights and status of women and men in marriage. The country profile measures challenges and progress using various statistical indicators.

Auteur ou autrice(s) : Isaacs, N., Middleton, L., Lynch, I., Essop, R., Fluks, L.

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Summary of the rapid review of representations of and actions on gender & inclusivity (G&I) in the Science Granting Council Initiative : phase one project document

Summary of the rapid review of representations of and actions on gender & inclusivity (G&I) in the Science Granting Council Initiative : phase one project document

Brief

The purpose of this rapid review is to identify gender and inclusivity strategies, frameworks and initiatives undertaken by the Science Granting Council Initiative (SGCI) during the first phase of the SGCI, and their effects on advancing an intersectional approach to gender and inclusivity in SGCI-2 activities. Systematically emphasizing gender and inclusivity over the course of SGCI-1 highlighted gaps in diversity knowledge and practices in Phase 1 thematic areas, providing motivation and an evidence-base for strengthening gender and inclusivity in Phase 2.

Auteur ou autrice(s) : Middleton, L., Lynch, I., Fluks, L., Essop, R., Isaacs, N.

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Strengthening gender and inclusivity in the national system of science, technology, and innovation (STI) : Malawi country profile

Strengthening gender and inclusivity in the national system of science, technology, and innovation (STI) : Malawi country profile

Brief

Gender inequality in Malawi is associated with deep-rooted inequitable laws, norms, and practices, hampering women and girls' access to opportunities, resources, and power. Unequal gender roles and unequal power relations between men and women persist across all social institutions, giving rise to multiple forms of discrimination against women, illustrated in the country's poor performance on various gender-disaggregated socio-economic development indices (Table 1). Strengthening Gender and Inclusivity in STI highlights the contextual factors driving gender and inclusivity disparities in science, technology and innovation (STI) in Malawi and options and strategies for addressing disparity gaps in some of UNESCO’s STEM and Gender Advancement (SAGA) policy impact areas.

Auteur ou autrice(s) : Middleton, L., Lynch, I., Isaacs, N., Essop, R., Fluks, L.

Télécharger le PDF

Langage : Anglais