Aller au contenu principal

Renforcer la gestion financière publique au niveau du gouvernement de comté au Kenya

Ce projet aidera les comtés du Kenya à surmonter des défis importants découlant du transfert de certains pouvoirs détenus auparavant par le gouvernement central. L'objectif de l'équipe de recherche est de solidifier les capacités des gouvernements de comté afin de maintenir la discipline financière, d'améliorer l'efficacité opérationnelle et d'affecter les ressources en fonction des priorités de développement nationales.

Création de meilleures conditions de développement
La constitution du Kenya de 2010 a mis en place un système de gouvernement transféré comptant 47 gouvernements de comté. La constitution a établi que les gouvernements de comté joueraient un rôle important dans le développement politique et économique du Kenya. Cependant, la transition comporte certaines difficultés. Les comtés souffrent d'une gestion financière et d'une responsabilité faibles, d'un manque de moyens humains et d'écarts de développement qu'il faut régler.

Le Kenya Institute for Public Policy Research and Analysis, la Kenya School of Government et l'Office of the Controller of Budget travailleront ensemble pour renforcer les systèmes publics de gestion financière des comtés afin d'améliorer la prestation de services et d'établir un environnement propice au développement.

Réduction de la pauvreté, amélioration du bien-être
Le projet vise à aider les gouvernements de comté à améliorer leur discipline financière, à affecter efficacement les ressources et à fournir aux citoyens les services pour lesquels ils paient. Il favorisera une meilleure prestation des services publics, en améliorant le bien-être et en diminuant la pauvreté. Les résultats escomptés concordent avec la stratégie de développement à long terme du Kenya, Vision 2030.

L'équipe de projet utilisera le Public Expenditure and Financial Accountability Framework pour évaluer les capacités administratives, législatives et de gestion financière des gouvernements de comté du Kenya. Elle déterminera les lacunes à combler afin de planifier des activités de développement des capacités pour les agents financiers et budgétaires nationaux ainsi que ceux du comté. Les activités du projet comprennent :
- des tables rondes,
- un rapport de mise en oeuvre,
- une mission sur le terrain dans six comtés du Kenya,
- des sondages, des entrevues avec des témoins privilégiés et des groupes de discussion,
- une recherche et une analyse secondaires.

L'équipe de projet préparera un rapport contenant ses conclusions et recommandations ainsi que des exposés de politiques, des articles et des blogues.

Financement du projet
Ce projet est financé dans le cadre de l'ITT. L'ITT est un programme financé par plusieurs bailleurs de fonds qui vise à renforcer les capacités des institutions indépendantes vouées à la recherche sur les politiques, ou think tanks, dans les pays en développement. L'objectif est d'améliorer la capacité des groupes de réflexion à effectuer des recherches rigoureuses, susceptibles d'éclairer et d'influencer les politiques.

Durant la deuxième phase de l'ITT (2014-2019), on subventionnera 43 institutions en vue de les aider à consolider leur rôle d'acteurs du développement crédibles dans leur pays et, dans certains cas, à l'échelle régionale et internationale.

No projet
108248
État du projet
Terminé
Date de fin
Durée
36 months
Agent(e) responsable du crdi
John Okidi
Financement total
CA$ 226,955.00
Emplacement
Sud du Sahara
Programmes
Initiative Think tank
Initiative Think tank
Pays de l’institution
Kenya
Chargé(e) de projet
Dickson Khainga
Institution
Kenya Institute for Public Policy Research and Analysis

Résultats

Towards strengthening public financial management in county governments in Kenya

Towards strengthening public financial management in county governments in Kenya

Brief

The Kenya Institute for Public Policy Research and Analysis (KIPPRA) in collaboration with the World Bank undertook the first sub-national Public Expenditure and Financial Accountability (PEFA) assessment in six selected county governments in Kenya, namely: Nakuru, Kajiado, Baringo, Makueni, West Pokot and Kakamega. The objective was to assess the Public Financial Management (PFM) systems rather than to evaluate the performance of specific county governments or individuals. The findings of the study provide a baseline of the current state of PFM within the counties and for the entire system, and indicates areas that require improvement.

Auteur ou autrice(s) :

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

An assessment of the public expenditure and financial accountability in Nakuru County

An assessment of the public expenditure and financial accountability in Nakuru County

Brief

This report is part of the first sub-national PEFA assessment carried out in Kenya following the advent of the devolved system of government. It assesses the state of financial management capacity in the Nakuru County Government; identifies gaps in terms of capacity, systems, policies and processes aligned with Public Financial Management (PFM); provides a basis for PFM reforms; and facilitates a self-assessment capacity at the county level. The report provides recommendations regarding budget reliability; transparency of finances; management of public assets; and other accounting and budgeting mechanisms in accordance with the Public Financial Management Act (2012).

Auteur ou autrice(s) : Onyango, Christopher, Otieno, Manaseh O., Malot, Kenneth

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

An assessment of the public expenditure and financial accountability in Kakamega County

An assessment of the public expenditure and financial accountability in Kakamega County

Brief

This is the first (2017) sub-national Public Expenditure and Financial Accountability (PEFA) assessment following the devolved system of government in Kenya. It assesses the state of financial management capacity in the Kakamega County Government; identifies gaps in terms of capacity, systems, policies and processes aligned with Public Financial Management (PFM); provides a basis for PFM reforms; and facilitates a self-assessment capacity at the county level. The report provides recommendations regarding budget reliability; transparency of finances; management of public assets; and other accounting and budgeting mechanisms in accordance with the Public Financial Management Act (2012).

Auteur ou autrice(s) : Onyango, Christopher, Malot, Kenneth, Otieno, Manaseh O.

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

An assessment of the public expenditure and financial accountability in West Pokot County

An assessment of the public expenditure and financial accountability in West Pokot County

Brief

The Public Expenditure and Financial Accountability (PEFA) assessment was carried out in the County of West Pokot and five other counties of Kenya. The policy brief provides key findings of the PEFA assessment, in accordance with seven pillars of the PEFA framework: budget reliability; comprehensiveness and transparency; management of assets and liabilities; policy-based fiscal strategy and budgeting; predictability and control in budget execution; accounting and reporting; and external scrutiny and audit. The report identifies gaps in terms of capacity, systems, policies and processes; provides a basis for PFM reforms (Public Financial Management Act, 2012); and facilitates a self-assessment capacity at the county level.

Auteur ou autrice(s) : Onyango, Christopher, Malot, Kenneth, Otieno, Manaseh O.

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

An assessment of the public expenditure and financial accountability in Makueni County

An assessment of the public expenditure and financial accountability in Makueni County

Brief

The Public Expenditure and Financial Accountability (PEFA) assessment was carried out in the County of Makueni and five other counties of Kenya. The policy brief provides key findings of the PEFA assessment, in accordance with seven pillars of the PEFA framework: budget reliability; comprehensiveness and transparency; management of assets and liabilities; policy-based fiscal strategy and budgeting; predictability and control in budget execution; accounting and reporting; and, external scrutiny and audit. The report identifies gaps in terms of capacity, systems, policies and processes; provides a basis for PFM reforms (Public Financial Management Act, 2012); and facilitates a self-assessment capacity at the county level.

Auteur ou autrice(s) : Onyango, Christopher, Otieno, Manaseh O., Malot, Kenneth

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

An assessment of the public expenditure and financial accountability in Baringo County

An assessment of the public expenditure and financial accountability in Baringo County

Brief

The Public Expenditure and Financial Accountability (PEFA) assessment was carried out in the County of Baringo in Kenya, along with five other counties: Nakuru, Kajiado, Makueni, West Pokot and Kakamega. The rationale for the assessments is to provide a clear and deeper understanding about the functioning of the public finance management (PFM) system and the organizational aspects of existing institutions at county level. The report provides recommendations regarding budget reliability, transparency of finances, management of public assets; and other accounting and budgeting mechanisms in accordance with the Public Financial Management Act (2012).

Auteur ou autrice(s) : Onyango, Christopher, Otieno, Manaseh, Malot, Kenneth

Télécharger le PDF

Langage : Anglais