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Projet

Renforcement de la direction des écoles en vue d’améliorer leur résilience
 

Kenya
Philippines
Numéro de projet
109563
Financement total
705,500.00 $ CA
Administrateur·trice du CRDI
Matthew Smith
État du projet
Terminé
Date de fin
Durée
22 mois

Programmes et partenariats

Économies en réseaux

Organisation(s) principale(s)

Chargé·e de projet:
Victoria L Tinio
Philippines

Sommaire

Les chefs d’établissement sont essentiels pour renforcer la résilience des écoles face aux menaces de santé publique, aux catastrophes naturelles, aux conflits armés, aux crises politiques et économiques et autres bouleversements.En savoir plus

Les chefs d’établissement sont essentiels pour renforcer la résilience des écoles face aux menaces de santé publique, aux catastrophes naturelles, aux conflits armés, aux crises politiques et économiques et autres bouleversements. Ils sont essentiels pour soutenir l’amélioration de l’enseignement et de l’apprentissage en motivant les enseignants et les élèves, en créant des environnements scolaires adaptés, en comprenant les conditions locales et en servant de médiateur avec les collectivités qu’ils servent. Toutefois, dans de nombreux pays en développement, les directeurs d’école sont mal formés et se concentrent souvent sur des tâches de gestion plutôt que sur la direction de l’enseignement.

L’objectif de ce projet est de contribuer à l’amélioration de la qualité et de l’équité de l’apprentissage continu et du bien-être des filles et des garçons dans les pays du Sud pendant les fermetures prolongées des écoles en raison de la crise COVID-19 et les crises à venir. Il vise à renforcer les pratiques des chefs d’établissement dans une série de contextes à faibles ressources en prenant des décisions fondées sur des données. Pour ce faire, on établira dans quelle mesure une approche mixte en ligne/hors-ligne aide les responsables scolaires à apporter des changements pédagogiques dans leurs systèmes scolaires, en mettant l’accent sur les pratiques numériques.

Ce projet se déroulera aux Philippines, au Kenya et dans un autre pays d’Afrique subsaharienne. Ces pays sont préoccupés par les faibles niveaux de réussite de certains groupes d’élèves et souhaitent renforcer le rôle pédagogique des chefs d’établissement et améliorer les pratiques numériques dans l’enseignement. Ils représentent également une série de voies vers la direction de l’école et des degrés d’autonomie dans ce rôle, maximisant ainsi les effets positifs d’ensemble qui peuvent résulter du projet.

Résultats de recherche

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Langue:

Anglais

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Auteure(s) et auteur(s)
Worldreader
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Langue:

Anglais

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This exploratory multi-country research adopted a realistic evaluation (RE) framework to explore the use of Improvement Science with groups of school leaders in three contrasting contexts. The multidisciplinary research team collaborated with in-country partners across three continents: Chile – SUMMA (Laboratory of Education Research and Innovation for Latin America and the Caribbean); Kenya – Worldreader; the Philippines – FIT-ED (Foundation for Information Technology Education and Development). Despite the constraints of the COVID-19 pandemic in each setting, school leaders were recruited and improvement communities were established and guided to engage with the IS methodology through carrying out “Plan-Do-Study-Act” (PDSA) cycles on local challenges. Data was gathered on the experiences of the school leaders through their improvement science journeys using a range of qualitative research instruments including records of the PDSA activities.

Auteure(s) et auteur(s)
Wolfenden, Freda
Website
Langue:

Anglais

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The website features a brief article and links to several presentation slides, a video, and the final project report.

Auteure(s) et auteur(s)
Foundation for Information Technology Education and Development, Inc.
Report
Langue:

Anglais

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“Strengthening School Leadership Toward Improving School Resiliency” was a two-year interdisciplinary multi-country development research project exploring how the quality of school leadership could be strengthened as a means of improving education quality in under-resourced environments. The primary objective of the project was to understand whether use of a specific continuous improvement approach, Improvement Science (IS), supports sustainable change in the practices of school leaders. School leaders are acknowledged to have a critical role in improving the quality of teaching and learning within schools. Continuous improvement methods such as IS offer a set of ideas, tools and practices which empower practitioners such as school leaders to take an active role in improvement, crafting a narrative which explains the improvement initiative and helping to remove obstacles and blockages in the improvement initiative, and other actions which move the institution towards its goals.

Auteure(s) et auteur(s)
Wolfenden, Freda
Report
Langue:

Anglais

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The relationship between leadership and improved educational outcomes is increasingly acknowledged in Kenya (The Republic of Kenya, 2008; Eacott and Asuga, 2014), but like in many other Global South countries, school leadership is under-researched (Asuga et al, 2015) and investment in school leadership under-funded. Worldreader, in collaboration with Open University in the UK, introduced an implementation science approach and the use of PLAN, STUDY, DO, and ACT (PDSA) cycles to test creative solutions towards improving reading outcomes in children. School leaders and researchers worked together to design, implement and assess innovations to the learning loss and literacy challenges facing their schools post Covid-19. In particular, school leaders were introduced to Booksmart, a digital reading program, and conducted a series of experiments to determine how best to leverage mobile technology for improved reading growth in students in their schools. The overall objective of the research was to understand how a learning science approach targeting school leaders could contribute to improved quality and equity and continued learning and well-being of girls and boys in the Global South during the prolonged school closures of the COVID-19 crisis, and future emergencies.

Auteure(s) et auteur(s)
Worldreader
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