Aller au contenu principal

Préparer la jeunesse haïtienne aux emplois dans le numérique

Haïti est actuellement le pays le plus pauvre de l’hémisphère occidental, où 80 % de la population vit sous le seuil de la pauvreté, et 54 % vit dans une pauvreté abjecte. Le chômage, qui se situe à 40 %, est le plus élevé de la région; et le séisme de 2010 a entraîné des dommages se chiffrant à 7,8 milliards de dollars, ce qui a entraîné une contraction du produit intérieur brut du pays.

De nouvelles possibilités d’emploi dans le numérique pourraient contribuer à créer de nouveaux moyens de subsistance, en particulier pour la grande frange de population constituée par les jeunes. L’impartition en ligne en est un exemple qui consiste à confier à un tiers (se trouvant souvent à l’étranger) la prestation de services ou l’exécution de tâches par l’entremise de marchés ou de plateformes sur Internet. Dans le même ordre d’idées, des plateformes de travail indépendant en ligne permettent aux clients de confier des services professionnels à des tiers répartis dans des domaines comme le graphisme, le développement Web et la rédaction de rapports techniques. Il existe de grandes possibilités de gains pour les femmes dans ce genre de travail, compte tenu de la flexibilité des horaires et de la possibilité de travailler à distance.

Comme de plus en plus d’activités s’effectuent en ligne de nos jours, les possibilités d’emplois liées à ces services continueront de croître. Dans des pays comme Haïti, l’économie numérique pourrait offrir de nouvelles possibilités d’emploi qui ne sont pas soumises aux contraintes d’un marché de l’emploi local limité. Toutefois, le pays devra surmonter d’importantes difficultés pour pouvoir saisir ces occasions. Les salaires et la réglementation du travail, en particulier pour l’impartition en ligne, sont souvent problématiques, et les compétences requises et l’infrastructure sont rares.

Ce projet vise à créer les conditions propices pour permettre aux jeunes Haïtiens de trouver de l’emploi dans l’économie numérique. Il créera et évaluera des cours en ligne localement adaptés, de même que des projets pilotes pour améliorer les compétences techniques des jeunes Haïtiens; établira des plateformes destinées à mettre en contact les jeunes Haïtiens avec les entreprises qui travaillent dans l’économie numérique, et en particulier celles qui appartiennent à la diaspora haïtienne; et perfectionnera les compétences des ingénieurs en télécommunications d’Haïti.

No projet
108360
État du projet
Terminé
Date de fin
Durée
30 months
Agent(e) responsable du crdi
Ben Petrazzini
Financement total
CA$ 1,147,000.00
Emplacement
Haïti
Programmes
Économies en réseaux
Économies en réseaux
Pays de l’institution
Uruguay
Chargé(e) de projet
Laura Kaplan
Institution
Registro de Direcciones de Internet para América Latina y Caribe (LACNIC)
Pays de l’institution
Jamaica
Chargé(e) de projet
Maurice McNaughton
Institution
University of the West Indies JM - DO NOT USE ACCOUNT FOR NEW GRANTS

Résultats

Digital jobs in Haiti : demand opportunities

Digital jobs in Haiti : demand opportunities

Report

A pilot initiative of the Latin America and Caribbean Network Information Centre (LACNIC), the project seeks to create enabling conditions for young Haitians to find employment in the digital economy by addressing skills and infrastructure deficits. The demand study identifies opportunities for greater fluidity in digital data markets between Haiti and abroad, focussing on remote work to enable greater participation in the global digital economy as well as fostering inclusive growth. This is an in-depth report that includes a literature review, project methodology, and analysis in advance of various competency areas and barriers to participation, prior to project implementation.

Auteur ou autrice(s) : Jain, Priyanka, Marini, Megan, 3x3 Design

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Ayitic goes global : pedagogical strategy

Ayitic goes global : pedagogical strategy

Report

The Ayitic project encourages women's involvement in technology, and promotes the development of employment opportunities in Haiti in digital markets. The proposed pedagogical framework includes: student acquisition and engagement; skills building; context-based vocabularies and literacy; technology usage and online learning. Overall social and economic conditions are dire for both men and women in Haiti, with more than 59% living below the poverty line. Women are particularly disadvantaged as they suffer from higher levels of unemployment, lower educational levels, poorer overall living conditions and greater vulnerability to exploitation. This paper provides a detailed overview of the pedagogical strategy and curriculum.

Auteur ou autrice(s) : The SlashRoots Foundation

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Ayitic goes global : evaluation report for training round 1

Ayitic goes global : evaluation report for training round 1

Evaluation

The first cohort was comprised of fifty ICT professionals enrolled in the Network Management and Security course and fifty girls enrolled in the Internet and Data practitioner course. This evaluation includes data collection activities at the start of the training, mid-point, and end of training, with information drawn from trainees, trainers, and program partners. Ayitic Goes Global Program is a two-year partnership with the Latin America and Caribbean Network Information Centre (LACNIC), International Development Research Centre (IDRC), Ecole Supérieure D’Infootronique d’Haiti (ESIH), Caribbean Open Institute (COI), 3x3 Design and the Slashroots Foundations. The program aims to enhance Haitian participation in the global economy.

Auteur ou autrice(s) : 3x3 Design

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Ayitic goes global : evaluation report for training round 2

Ayitic goes global : evaluation report for training round 2

Evaluation

The training rounds 1 and 2 (2018, 2019) focused on Internet and Data Practitioner (IDP) for high school and university graduate females, and Network Management and Security (NM&S) courses for ICT professionals. The report analyzes and evaluates factors that affect successful completion of the program by participants, and monitors the performance of different implementation stakeholders, towards recommendations for training round 3. Detailed programmatic recommendations are built upon the main findings, to support successful elements of the program while making refinements to those that require improvement.

Auteur ou autrice(s) : 3x3 Design, Jain, Priyanka

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Ayitic goes global : empowering women through digital markets

Ayitic goes global : empowering women through digital markets

Report

The project tested whether mitigating skills deficits and connectivity infrastructure is enough to enable young Haitian women from disadvantaged backgrounds to access jobs online. This detailed report highlights final conclusions and findings, including gender impacts. The main outcome has been Google’s support towards scaling up the courses that have been developed in this project. A USD $500,000 grant from Google will help implement training for 1,500 young people (40% women) in seven to nine countries in Central America and the Caribbean region. The program is being developed using the results from Ayitic to meet barriers and gaps early on.

Auteur ou autrice(s) : LACNIC - The Internet Addresses Registry for Latin America and Caribbean

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Overall assessment report : Ayitic goes global program

Overall assessment report : Ayitic goes global program

Evaluation

The report provides a detailed analysis of skills training, student profiles, cultural and infrastructural barriers, and curriculum design. This two-year program enhanced participation among young Haitian women in the global digital economy. The goal was to create enabling conditions for youth to gain employment by addressing skills and infrastructure deficits in Port-au-Prince, Haiti. This report provides an overall assessment of the program and includes an analysis of data collected from all three training rounds. A key tactic for trainees was identifying multiple sources of electricity and internet connectivity across their workplace and university settings to mitigate inconsistent access.

Auteur ou autrice(s) : 3x3 Design

Télécharger le PDF

Langage : Anglais

Rapport de recherche offre en Haiti : competences & formations du secteur TIC

Rapport de recherche offre en Haiti : competences & formations du secteur TIC

Rapports

Auteur ou autrice(s) :

Télécharger le PDF

Langage : French