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Plateforme de connaissances sur la participation des femmes au commerce pour stimuler une croissance inclusive et durable

Ce projet vise à établir une plateforme de connaissances sur la « participation des femmes au commerce », laquelle aidera les entreprises dirigées par des femmes à améliorer leur accès aux marchés canadiens et internationaux, stimulant ainsi une croissance inclusive et durable.

La promotion de l’égalité des sexes dans le commerce mondial est un élément important d’un programme de croissance inclusif, mais les femmes sont confrontées à des défis qui sont amplifiés par des règles, des institutions et des lois qui limitent leur participation, leur accès aux marchés et leurs débouchés économiques. Par conséquent, les femmes demeurent une ressource économique inexploitée. Cependant, la promotion du commerce peut créer une situation favorable tant pour l’égalité des sexes que pour la croissance économique.

Ce projet regroupera les données probantes, les pratiques et les leçons existantes dans une plateforme de connaissances sur la participation des femmes au commerce au service du développement. S’appuyant sur les nouvelles publications sur le commerce et le genre, ainsi que sur l’expertise du Bureau de promotion du commerce Canada (TFO Canada), la recherche cherche à améliorer la compréhension du rôle des femmes dans le commerce, et les stratégies ou les politiques nécessaires pour s’assurer que le secteur est favorable pour les femmes.

Une équipe multinationale de chercheurs examinera ces questions dans certains pays d’Afrique subsaharienne (Ghana, Madagascar, Nigeria et Sénégal) et d’Asie du Sud-Est (Cambodge et Vietnam). Par ailleurs, le projet permettra de créer un outil pour recueillir, stocker et analyser des données pertinentes sur les entreprises dirigées par des femmes sur les marchés internationaux et canadiens; et une plateforme à intervenants multiples pour favoriser le dialogue et les discussions politiques en vue d’élaborer des politiques et des pratiques commerciales inclusives. En plus, le projet produira des connaissances, des données probantes et des recommandations pratiques sur la façon d’améliorer l’accès aux marchés canadiens et mondiaux pour les entreprises dirigées par des femmes.

No projet
109348
État du projet
Actif
Date de fin
Durée
36 months
Agent(e) responsable du crdi
Bouba Housseini
Financement total
CA$ 593,074.00
Emplacement
Cambodge
Ghana
Madagascar
Nigéria
Sénégal
Vietnam
Programmes
Emploi et croissance
Pays de l’institution
Canada
Chargé(e) de projet
Zaki Munshi
Institution
Trade Facilitation Office Canada

Résultats

Women in trade knowledge platform to boost inclusive and sustainable growth : final technical report - January 01, 2020 - December 31, 2022

Women in trade knowledge platform to boost inclusive and sustainable growth : final technical report - January 01, 2020 - December 31, 2022

Report

Trade Facilitation Office Canada (TFO Canada), with the financial assistance of Canada’s International Development Research Centre (IDRC) and the technical support of TFO Canada Dr. Yiagadeesen Samy (Director, Normal Paterson School of International Affairs, Carleton University) and regional research organizations- Centre for Study of the Economies of Africa (CSEA) and Mekong Institute (MI), worked in partnership and implemented an innovative initiative to produce research on trade and women’s economic empowerment, build capacity of stakeholders and disseminate knowledge on women’s inclusion in trade. The research project ‘’Women in trade Knowledge Platform to Boost Inclusive and Sustainable Growth’’ has completed its third year in December 2022 and met its objectives. The objective of the research project is to examine the relationship between trade and job creation for women, and the extent to which these jobs contribute to women’s economic empowerment. The research project uses both original survey data and qualitative methods to answer the following research questions as they relate to Small Medium Enterprises (SMEs): 1). Why – and under what circumstances – do some trade sectors create more jobs for women and others do not? 2). To what extent are the jobs created contributing to women’s economic empowerment? 3). What strategies and policies are needed to ensure these sectors work optimally? The project focused on six developing and least developed countries (LDCs) in South-East Asia: Cambodia and Vietnam and Sub-Saharan Africa: Ghana, Nigeria, Senegal and Madagascar.

Auteur ou autrice(s) : Trade Facilitation Office (TFO) Canada

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Langage : Anglais

Trade and women economic empowerment : Capstone report

Trade and women economic empowerment : Capstone report

Study

Over a period spanning more than four decades, Trade Facilitation Office (TFO) Canada has provided assistance in the form of information, advice and contact services to Small and Medium Sized Enterprises (SMEs) and Trade Support Institutions (TSIs) from developing countries to gain access to international markets. Drawing from this experience, and as part of the current research project, TFO Canada proposes to establish a Women in Trade (WIT) Knowledge Platform, which will serve as a tool to fill important gaps related to the collection, storage, and analysis of gender disaggregated sector-specific trade and employment data. For the current research project, the following research questions were identified after an extensive review of the literature on trade and gender: 1). Why – and under what circumstances – do some trade sectors create more jobs for women and others do not? 2). To what extent are the jobs created contributing to women’s economic empowerment? 3). What strategies and policies are needed to ensure these sectors work optimally? We wanted to examine the relationship between trade and job creation for women, the extent to which these jobs contribute to women’s economic empowerment, and the policies that should be put in place to ensure that women benefit from trade.

Auteur ou autrice(s) : Trade Facilitation Office (TFO) Canada

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Langage : Anglais

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