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Projet

Manuels scolaires numériques au service du développement en libre accès
 

Afrique du Sud
Numéro de projet
108841
Financement total
490,800.00 $ CA
État du projet
Terminé
Date de fin
Durée
30 mois

Programmes et partenariats

Économies en réseaux

Organisation(s) principale(s)

Sommaire

L’Université du Cap, à l’instar de beaucoup d’universités, doit trouver des façons d’offrir un programme scolaire mieux adapté à la réalité régionale. Le programme actuel est partiellement souvent obsolète et dénué de méthodes pédagogiques modernes.En savoir plus

L’Université du Cap, à l’instar de beaucoup d’universités, doit trouver des façons d’offrir un programme scolaire mieux adapté à la réalité régionale. Le programme actuel est partiellement souvent obsolète et dénué de méthodes pédagogiques modernes. Outre l’impératif de rajeunir le programme, le coût des manuels scolaires est de plus en plus prohibitif. Le prix moyen d’un manuel scolaire en Afrique du Sud représente 12 % du salaire annuel moyen. Les mouvements politiques #RhodesMustFall et #FeesMustFall symbolisent ce complexe ensemble de défis interreliés prônant à la fois la reconnaissance culturelle et la redistribution socioéconomique.

La production de manuels scolaires en libre accès constitue un aspect essentiel de la recherche visant à trouver un meilleur moyen de fournir du matériel d’enseignement et d’apprentissage et de favoriser l’accès aux études dans les pays en développement où le coût élevé de l’éducation est un facteur limitatif. Le projet Manuels scolaires numériques en libre accès au service du développement (DOT4D) permet d’analyser en tant qu’étude de cas l’actuel écosystème de publication de manuels scolaires en libre accès à l’Université du Cap. Il permet en outre de soutenir la publication de manuels scolaires en libre accès qui privilégient l’intégration de la perspective étudiante, la transformation du programme scolaire et le développement durable. Il devrait par ailleurs aider les responsables des politiques et d’autres parties prenantes à élaborer des politiques institutionnelles et nationales qui encadrent la publication de manuels scolaires en libre accès et qui sont soucieuses du développement durable. Hébergé par le Centre pour l’innovation en apprentissage et en enseignement de l’Université du Cap, le projet devrait présenter la perspective des pays en développement dans la discussion mondiale sur la publication de manuels scolaires en accès libre.

Résultats de recherche

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Study
Langue:

Anglais

Sommaire

This interview schedule was developed by the Digital Open Textbooks for Development (DOT4D) project at the University of Cape Town (2019) as part of its open textbook research process. The interview explores authors’ goals in terms of their envisioned open textbook development initiatives; the injustices related to race, gender and culture that occur within classroom contexts; the different ways to address these injustices, their conceptions of curriculum transformation and decolonisation; and as well, the manner in which they situate open textbook production work in relation to broader global power dynamics and epistemic positioning.

Auteure(s) et auteur(s)
Cox, Glenda
Paper
Langue:

Anglais

Sommaire

Claire Blackman’s Digital Open Textbooks for Development (DOT4D) story is heavily shaped by the parameters of the project lifecycle. The challenges of production and time limitations are key facets of this case study. To many of Claire’s students, the high price of their algebra course textbook was unaffordable. As teaching of tertiary mathematics emphasizes helping students develop necessary thinking skills, Claire was hopeful her textbook would be useful beyond South Africa. Features of PreTeXt open-source XML means easy inclusion of runable code within HTM. This enables students to check answers online and interact with the textbook.

Auteure(s) et auteur(s)
Masuku, Bianca
Paper
Langue:

Anglais

Sommaire

This paper provides insight into content development, open licensing, and other processes involved in open educational resources. After years of refining her course notes Professor Windapo published online, “Fundamentals of Construction Management.” This case study discusses the open textbook journey that Abimbola Windapo embarked on with Digital Open Textbooks for Development (DOT4D) to make her textbook accessible to students and educators, as well as to industry professionals. Windapo chose to publish with an external commercial publisher because of its open access approach, which allows students to use its textbooks for free.

Auteure(s) et auteur(s)
Masuku, Bianca
Paper
Langue:

Anglais

Sommaire

By developing content using various formats and methods, Juan Klopper has explored the use of online platforms and social media for broadening access to knowledge, particularly as it relates to health care in South Africa. In February 2019, Juan received a grant from the Digital Open Textbooks for Development (DOT4D) project to support the development of The Open Surgery Textbook, openly licensed and freely accessible online. Juan believed that the tiered and equal-partner design of the open textbook had the benefit of built-in quality assurance. However, he was unable to finish the project within DOT4D time constraints.

Auteure(s) et auteur(s)
Masuku, Bianca
Paper
Langue:

Anglais

Sommaire

Jonathan Shock was awarded a grant from the Digital Open Textbooks for Development (DOT4D) project to develop a series of chapters for a first-year mathematics textbook “Introduction to University Level Mathematics for a South African Audience.” The first of these chapters, ‘Introduction to Complex Numbers’ (co-authored with Mashudu Mokhithi), was published in the OpenUCT repository in 2020.
The aim was to develop an open access book at the University of Cape Town (UCT) which would be multiformat (online and print), inclusive (culturally and linguistically), and tailored for the South African school leaver. The paper provides details of this successful project.

Auteure(s) et auteur(s)
Masuku, Bianca
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