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Disparités sexospécifiques, choix de carrière, et dynamique des salaires liés aux professions dans le domaine des STIM au Brésil

Ce projet étudie l’écart entre les sexes en ce qui concerne les professions dans le domaine des sciences, de la technologie, de l’ingénierie et des mathématiques (STIM) au Brésil. Des recherches antérieures ont montré que les femmes dans les domaines des STIM publient moins, sont moins bien payées pour leurs recherches, et progressent moins dans leur carrière que les hommes. De plus, ce projet analysera les données longitudinales nationales sur les entreprises et les employés des instituts de recherche, des entreprises publiques et des entreprises privées afin de comprendre les causes et les conséquences de ces écarts entre les sexes.

Le suivi des changements sur une période de 15 ans permettra aux chercheurs de suivre à la fois l’entrée et la progression des travailleurs dans les domaines des STIM tout au long de leur carrière. Cette approche permettra aux chercheurs de déterminer si l’écart entre les sexes dans les domaines des STIM peut s’expliquer principalement par des différences de salaire en début de carrière ou des différences de parcours professionnel. La détermination de ces disparités et de leurs déterminants est essentielle pour orienter les politiques qui visent à réduire les écarts entre les sexes dans les domaines des STIM.

Ce projet a été retenu aux fins de financement dans le cadre de l’appel à propositions du CRDI « Éliminer les obstacles systémiques à la participation des femmes en science ».

No projet
109323
État du projet
Actif
Durée
36 months
Agent(e) responsable du crdi
David O'Brien
Financement total
CA$ 206,600.00
Emplacement
Brésil
Programmes
Éducation et sciences
Éducation et sciences
Fondements pour l'innovation
Pays de l’institution
Brazil
Chargé(e) de projet
Cecilia Machado
Institution
Fundação Getúlio Vargas

Résultats

Women in the STEM labor market in Brazil

Women in the STEM labor market in Brazil

Paper

Understanding how gender is related to participation in Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) jobs is necessary to design better policies that include the potential of women in an essential sector. This report provides an overview of the STEM Brazilian labor market with a gender perspective using RAIS, an administrative data set from the Ministry of Labor. RAIS covers formal employment in Brazil but excludes the informal sector. The paper describes in detail how the STEM market evolved over time, and presents evidence that events in the informal sector for STEM workers do not differ substantially from the formal sector.

Auteur ou autrice(s) : Machado, Cecilia, Rachter, Laísa, Schanaider, Fábio, Stussi, Mariana

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Langage : Anglais

STEM classification in the formal labor market in Brazil

STEM classification in the formal labor market in Brazil

Paper

The paper describes Brazil and the United States occupational classification systems, and compares them in terms of the U.S. Bureau of Labor Statistics (USBLS) STEM definition. To make the USBLS definition of STEM occupations compatible with the Brazilian classification, it was first necessary to make the occupational classification systems from the two countries comparable. The U.S. Standard Occupational Classification (SOC) is designed to reflect the current occupational structure of the country. Similar to the SOC, the Classificacao Brasileira de Ocupacoes (CBO), by the Brazilian Ministry of Labor, defines an occupation as the aggregation of jobs or similar work situations regarding the activities performed.

Auteur ou autrice(s) : Machado, Cecilia, Rachter, Laísa, Schanaider, Fábio, Stussi, Mariana

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Langage : Anglais

Brazilian higher education and STEM fields

Brazilian higher education and STEM fields

Paper

This report provides an overview of STEM (Science, Technology Engineering, Mathematics) in Brazilian higher education, with attention to issues of gender diversity. The study used administrative data and a novel STEM field classification methodology, tailored for Brazil and INEP (Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anısio Teixeira) Higher Education Censuses. In the latest census results (2019), women occupied about 30% of STEM seats, while representing over 63% of enrollment outside of STEM fields. The share of women in each STEM group has remained almost constant throughout the last decade.

Auteur ou autrice(s) : Machado, Cecilia, Rachter, Laísa, Schanaider, Fábio, Stussi, Mariana

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Langage : Anglais