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Création de la prochaine génération de leaders du secteur de l’agroalimentaire en Afrique

L’enjeu urgent du chômage à vaste échelle chez les jeunes partout en Afrique et de la marginalisation économique qui résulte de nombreuses années de « croissance sans création d’emploi » est liée à des troubles civils et à une multitude de problèmes sociaux. Cela touche particulièrement les jeunes au moment de l’obtention de leur diplôme de l’école secondaire dans les régions rurales, où les possibilités d’emploi sont rares. Toutefois, les diplômés hésitent à faire carrière en agriculture parce qu’ils la considèrent comme un secteur de statut inférieur et peu susceptible de répondre à leurs aspirations professionnelles.

Les planificateurs en développement considèrent la transformation agricole comme une frontière pour la croissance économique en Afrique, mais son principal atout – l’ambition, l’enthousiasme et l’énergie des jeunes – n’est pas orientée efficacement dans cette direction. L’objectif de ce projet est d’accroître la participation des jeunes dans les secteurs de l’agriculture et de l’agroalimentaire en République démocratique du Congo, au Kenya et au Nigeria.

Le projet vise à déterminer les aspirations sexospécifiques des jeunes, leurs attitudes par rapport à l’agriculture et la manière dont elles influencent leurs choix de carrière, en se concentrant sur les écoles secondaires. Il évaluera les capacités des écoles secondaires dans différents pays et contextes pour faire progresser l’enseignement et les activités extrascolaires liées au développement du secteur de l’agroalimentaire et pour élaborer des modèles pour différents milieux ruraux.

Le projet mettra à l’essai un modèle de clubs dirigés par les jeunes et axés sur le développement de l’agroalimentaire, et il en suivra leurs effets. Il établira également un réseau d’agroentreprises pilotes dirigées par des jeunes et surveillera leur développement et leurs effets sur l’évolution des attitudes des jeunes envers l’agriculture. Enfin, il créera une capacité de documenter et de transporter les leçons retenues de la recherche à d’autres parties prenantes et écoles (pour éclairer l’élaboration des programmes scolaires) dans les trois pays cibles et au-delà.

No projet
109077
État du projet
Terminé
Date de fin
Durée
24 months
Agent(e) responsable du crdi
Michele Leone
Financement total
CA$ 331,700.00
Emplacement
République démocratique du Congo
Kenya
Nigéria
Programmes
Systèmes alimentaires résilients au climat
Systèmes alimentaires résilients au climat
Agriculture et sécurité alimentaire
Pays de l’institution
Nigeria
Chargé(e) de projet
Nteranya Sanginga
Institution
International Institute of Tropical Agriculture/Institut international d'agriculture tropicale

Résultats

Start them early program baseline study : understanding youth perceptions toward careers in agriculture

Start them early program baseline study : understanding youth perceptions toward careers in agriculture

Brief

Results of this study suggest several avenues for Start Them Early Program (STEP) activities, designed to strengthen career pathways toward agriculture in DR Congo, Kenya and Nigeria. STEP is a youth program launched by the International Institute of Tropical Agriculture (IITA) to advance agribusiness development in secondary schools across Africa. The project brief provides an outline of the project, development of a survey instrument, and detailed results from each country. Data was provided through a survey of 451 secondary school students, randomly selected from three purposefully selected schools. Table A3.5 proposes some ways that STEP can provide support to students attracted to agriculture.

Auteur ou autrice(s) : Mulei, Welissa, Larinde, Bolanle, Tangabanga, Prince Bobo, Adefioye, Adedayo, Woomer, Paul L.

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Langage : Anglais

Understanding youth and their attitudes towards agriculture : a baseline study

Understanding youth and their attitudes towards agriculture : a baseline study

Report

Research on youth interest in agriculture was carried out to determine the level of perception and attitudes of students to agriculture. The procedure was conducted among a sample size of 155 respondents comprising Junior and Senior Secondary School Students in Nigeria. The presentation provides analysis and implications of findings. For the most part, young people see agriculture as hard work but still enjoy agriculture and take part in field (practical) activities. They also have knowledge of careers in agriculture and also agribusiness. The “Start Them Early Program (STEP)” agricultural programme would be a good fit.

Auteur ou autrice(s) : Bolanle, Larinde

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Langage : Anglais

Key elements of the IDRC STEP and CTA digital support awards

Key elements of the IDRC STEP and CTA digital support awards

Report

The “Start Them Early Program (STEP)” offers a solution to the reorientation of “younger” youth toward careers in agriculture. Activities have both thematic and geographic components, each with a budget, timeframe and “deliverables.” The projects are combined into seven objectives and 22 respective activities. The presentation provides combined program objectives, activities and deliverables for target countries: Kenya, Nigeria, and DR Congo.

Auteur ou autrice(s) : Paul, Woomer

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Langage : Anglais

STEP project design and planning requirements

STEP project design and planning requirements

Report

The presentation describes the larger project “Start Them Early Program (STEP);” its component projects; and the planning requirements of the workshop. STEP is preceded by the Agripreneur Movement (IYA) which focuses on university graduates. The aim of STEP is to provide increased understanding for directing secondary schools and their students toward careers in modern farming, agribusiness and agro-industry, and to initiate the core of a new African agribusiness club movement. The purpose of the workshop is to develop thematic and country workplans to achieve project objectives.

Auteur ou autrice(s) : Woomer, Paul

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Langage : Anglais